Візуалізований довідник

Готуєшся до НМТ? Ми знаємо, як складно запам'ятати історичні пам'ятки, тому ось декілька з них

Браслет із меандровим орнаментом із Мізинської стоянки

Цьому прадавньому браслету з бивня мамонта приблизно 20 тисяч років і особливо він цікавий своїм орнаментом. Мізинська палеолітична стоянка дала назву цілій археологічній культурі.

Знайдена вона була біля села Мізин на Чернігівщині в Україні. У ті далекі часи тут жили мисливці на мамонтів і північних оленів. Меандровий орнамент складається з прямих кутів, що складаються в безперервну лінію. Отримав свою назву від звивистої річки Меандр (зараз Великий Мендерес) в Малій Азії. Не менш, а то й більш цікавий другий браслет, який деякі вчені зараховують до музичних інструментів - це шумовий браслет з 5 незамкнутих кілець з бивня мамонта, можливий прообраз кастаньєт.


Золотий гребінь із кургану Солоха – кінець XV – початок IV ст. дон. е.

Гребінь з кургану Солоха — відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему. Зберігається в музеї Ермітаж. Гребінь було знайдено у 1913 році в результаті досліджень кургану Солоха професором Миколою Івановичем Веселовським в 1912–1913 роках. Веселовський став першим дослідником, що досліджував серед інших курган Солоха в окупованій на той час Російською імперією Україні.

Після виявлення знахідка разом з іншими експонатами (шолом, золоті браслети) були вивезені на територію імперії і поміщені в музей Ермітаж.

Золота пектораль із кургану Товста Могила – IV ст. дон. е.;


Скіфська Золота Пектораль вважається найціннішою археологічною знахідкою XX століття, шедевром світового мистецтва. Являє собою неповторний, геніальний витвір скіфо-античного золотарства. Її першовідкривач - археолог Борис Мозолевський. 22 черня 1971 року у День Літнього Сонцестояння о 14:30 йому пощастило знайти її, розчищаючи ґрунт склепу в кургані Товста Могила, поблизу міста Покров (Орджонікідзе) Дніпропетровської області, Україна. Вага пекторалі - 1150 г, діаметр - 30,6 см. Вона має форму майже замкнутого півмісяця. Пектораль виготовлена з чистого золота 958 проби приблизно у IV столітті до н. е. Зберігається в Музеї історичних коштовностей України у Києві.

Херсонес Таврійський – сучасний вигляд

Історія Херсонеса є частиною історії Давньої Греції, Давнього Риму, Візантії, Київської Русі. Адже саме тут, у Херсонесі, згідно з літописними даними, відбулося велике Таїнство – Хрещення Київського князя Володимира, який потім поширив християнство на всю Київську Русь…

Херсонес Таврійський – таку назву носило місто, засноване давньогрецькими колоністами понад дві з половиною тисячі років тому на південному заході Кримського півострова.  Слово "Херсонес" зазвичай перекладають з грецької як "півострів". Місто дійсно було розташоване на невеличкому півострові поміж двох бухт. Таври – войовниче плем'я, що заселяло сусідні гористі місцевості, – спричинили народження епітету "Таврійський", тобто "розташований на території таврів".

Софійський собор у м. Києві – перша половина XI ст., сучасний вигляд 

Софійський собор — всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису XI ст. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 р., так і під 1037 р. Будівничим Святої Софії літописці називають великого київського князя Ярослава Мудрого. Джерела свідчать, що в цій справі Ярослав завершив починання свого батька Володимира — хрестителя Русі.

Упродовж сторіч Софія Київська була головною святинею Русі-України — «митрополією руською». Собор, як головний храм держави, відігравав роль духовного, політичного та культурного центру. Під склепінням Святої Софії відбувалися урочисті «посадження» на великокняжий престол, церковні собори, прийоми послів, затвердження політичних угод. Фрески прикрашають усі стіни собору. Крім релігійних сюжетів, на них зображено життя княжого двору: воєнні виправи, лови, вистави скоморохів (мандрівних акторів) та ін.

Оздоблюють храм і різні орнаменти, переважно рослинного характеру. Мозаїчні композиції Софійського собору виконані зі смальти, спектр якої налічує 177 кольорових відтінків на золотистому тлі.

Спасо-Преображенський собор у м. Чернігів – 1036 р.,  сучасний вигляд

Спасо-Преображенський собор — один з найдавніших храмів Русі. Розташований в історичному середовищі Чернігова, у центрі колишнього дитинця. Був головною архітектурною домінантою міста. Завдяки високим вежам, що фланкують західний фасад, і зараз відіграє роль важливої домінанти. Будівництво собору було розпочато приблизно у 1033—1034 роках за розпорядженням першого відомого за літописами чернігівського князя Мстислава Володимировича. Вперше літописи згадують про «церкву святого Спаса» у 1036 році, коли князь Мстислав раптово помирає. На цей час стіни собору височіли на рівні вершника, який стоїть в стременах, піднявши руку (близько 4-х метрів). Вірогідно, після смерті Мстислава будівництво припинилося, і храм був добудований при наступному чернігівському князеві — Святославі Ярославичі.

Успенський собор Києво-Печерської лаври – 1073–1078 рр., сучасний вигляд

Успенський собор Києво-Печерської лаври – один з найдавніших храмів Київської Русі, унікальна пам'ятка архітектури, а також усипальниця багатьох видатних осіб. Протягом багатьох століть він був однією з найбільш шанованих святинь Православної Церкви.

Успенський собор був першим кам'яним храмом на території монастиря. До його спорудження насельники відправляли служби у дерев'яній церкві на честь Успіння Божої Матері, що знаходилась над печерами. 

Закладання собору відбулося 1073 р. в урочистій обстановці, в присутності прп.Феодосія з усіма печерськими ченцями. Князь Святослав не тільки подарував землю під церкву та 1000 гривень золотом, а й власноруч копав рів під фундаменти.

П'ятницька церква в м. Чернігів – кінець XII – початок XIII ст.

П'ятницька церква в Чернігові — унікальний витвір майстрів останнього періоду давньоруської архітектури. Її було споруджено в кінці ХІІ — на початку ХІІІ ст. на чернігівському посаді біля торгу і названо на честь святої Параскеви-П'ятниці — покровительки торгівлі, сільського господарства, сім'ї. Сучасний вигляд храму — реконструкція його в первісних формах. У плані — це майже квадратна чотиристовпна хрестовокупольна споруда. Головна особливість архітектури храму — оригінальне вирішення переходу від прямокутної основи до барабану за допомогою триуступних арок-закомар.

Вишгородська ікона Богородиці

Ви́шгородська іко́на Бо́жої Ма́тері — одна з найдавніших ікон, зафіксована в літописах. Її називають Богородиця Елеу́са «Вишгородська» і датують XII століттям. Нині вона під назвою Володимирська знаходиться у Третьяковській галереї у Москві.

Оповідь про те, як Андрій Боголюбський привласнив цю ікону Божої Матері, є у Радзивіллівському літописі. У 1155 році він вивіз образ із Вишгорода, який на той час був удільним князівством. Хто написав ікону і як вона опинилася у Вишгороді — у літописі не йдеться. Найімовірніше, це був княжий вклад, можливо, Ярослава Мудрого, адже відомо, що він любив засновувати монастирі й обдаровувати їх іконами. Крім того, у Вишгороді була його резиденція, де він хворів і помер.

Свенська ікона Богородиці з Антонієм і Феодосієм Печерськими

Свенська (Печерська) ікона Божої Матері — найдавніша з тих ікон, які дійшли до нашого часу, написаних в Києво-Печерській Лаврі. За переказами її автор є преподобний Аліпій Печерський.

На іконі Матір Божа урочисто сидить на високому троні. Немовля Христос, що сидить на колінах Своєї Пречистої Матері, благословляє Божественною правицею Феодосія і Антонія Печерських (Антоній в гостроверхому схимницькому куколі), що стоять перед троном. Преподобні отці тримають в руках розгорнуті сувої з текстами духовних повчань. Текст на сувої Антонія: «Молю вас, чада: тримаємося помірності і не лінуємося, бо маємо в цьому Господа помічником».

Свенська (Печерська) ікона — найдавніше з відомих зображень святих Антонія і Феодосія. Іконографічно зображення Богоматері відноситься до типу Панахранта (Всемилостива).

мініатюра «Родина князя Святослава Ярославовича» з «Ізборника» – 1073 р.

Першою давньоукраїнською книгою енциклопедичного характеру вважається «Ізборник Святослава 1073 року». Це — чудово оформлений рукопис, який відзначається високою якістю пергаменту, ретельним кирилівським письмом та мистецтвом оздоблення різнобарвними заставками, малюнками, ініціалами з використанням фарб і золота. Рукопис містить понад 380 статей щонайменше сорока авторів з християнського богослов'я, філософії, логіки, поетики, граматики, етики, історії, ботаніки, зоології, медицини, мінералогії, фізики, математики, астрономії тощо.

«Ізборник Святослава 1073 року» прикрашений шістьма мініатюрами, серед яких дуже вартісна за мистецьким та історичним значенням мініатюра із зображенням родини князя Святослава. Це рідкісний випадок в історії давньоруського мистецтва — прижиттєве зображення людей, не зарахованих до лику святих. Установлено, що портрет князя Святослава, його дружини і п'ятьох синів намальований без попереднього протирання пергаменту кістковим порошком, тонким пензлем густими фарбами і золотом, нанесеним на кіноварну підкладку. Дослідники назвали цей портрет «першим руським малюнком».

мініатюра «Євангеліст Лука» з Остромирового Євангелія – 1056–1057 рр.

Остромирове Євангеліє є найстаршою російською датованою книгою. Це Євангеліє було написане в 1056—1057 роках у Великому Новгороді дияконом Григорієм на замовлення новгородського посадника Остромира, як свідчить про це зробленій самим дияконом Григорієм запис у кінці книги. Остромир був родичем великого Київського князя Ізяслава Ярославича.

Євангеліє як книга включає в себе чотири Євангелія від різних апостолів — Матвія, Марка, Луки та Івана. Ці тексти визнані Православною Церквою як достовірні свідчення. Найдавніші мініатюри, що дійшли до нас із часів Русі, включені до Остромирового Євангелія, Тут на окремих аркушах умішено три мініатюри із зображенням євангелістів Іоанна, Марка та Луки

Сайт налаштований для підготовки до НМТ з історії України
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати